10 vaner mange overvektige mennesker har

mid adult woman with a towel on her shoulders in a parkGjennom flere år har vi i Freeliving fått et godt innblikk i vaner og handlinger til mange av våre kunder som de har før de starter livsstilkurs. Gjennom samtaler med våre deltakere kan vi se et tydelig mønster i vaner og valg hos dem som sliter med overvekt og andre med livsstilsrelaterte utfordringer. Her gjelder ikke bare utfordringer i forhold til overvekt.

Gjennom endringer i punktene vi har listet opp under ,ser vi store positive endringer som solid vektreduksjon, mer energi og får tilbakemeldinger om økt opplevelse av livskvalitet!

Først og fremst vil vi presisere at det er sterke og ressurssterke mennesker som søker hjelp og deltar på livsstilkurs i Freelivingmetoden. Våre deltakere har ofte andres ve og vel i fokus, prioriterer å gjøre det godt i arbeidslivet, og stiller opp der det trengs. Det står ikke tilbake på å være aktiv heller. Det er helt feil at mange overvektige ikke er i fysisk aktivitet. De fleste er i fysisk aktivitet, går ute i naturen, jogger og trener men får ikke fremgang og forstår ikke hvorfor. Derfor handler mye om mangel på kunnskap. Ikke at man er doven, lat og bare spiser søtt og usunt!

Så hvor er det da skoen trykker? Her er 10 av de vanligste årsakene.

Kjenner du deg igjen i mer enn 7 av disse punktene, kan det være verd å vurdere å få hjelp til livsstilsendring.

  1. Sover lite og legger seg sent.
  2. Hopper over frokost og spiser uregelmessig. Gjerne lang tid mellom måltidene.
  3. Drikker lite vann og drikker ofte søte drikker som juice og søtet te/kaffelatte osv
  4. Stresser under måltidet, står gjerne å sluker i seg maten før de skal gjøre noe annet.
  5. Prioriterer ofte andre fremfor seg selv. De stiller opp for venner og familie som igjen gjør at de ikke får nok tid til å ivareta seg selv. De har derfor lite egentid.
  6. Roer ikke ned, og har ofte uro og stress i kroppen, noe som igjen øker det farlige magefettet.
  7. For lite variasjon i fysisk aktivitet, sliter med spent, øm og betent muskulatur.
  8. Bekymrer seg mye over helsen, uten å greie å komme i gang
  9. Trener for uregelmessig styrketrening og kondisjon, og bruker ikke rett fremgangsmåte for å få resultater.
  10. Glemmer og gjøre ting som gir latter og glede i hverdagen. Bekymrer seg mye.

Hvis du kjenner deg igjen? Kontakt oss gjerne for  mer informasjon om våre livsstilskurs med Freelivingmetoden. Kurset kan hjelpe deg å få på endret flere av punktene over slik at du får økt livskvaliteten din!

Les om Trine som kom ut av et negativt spor her: Trine fikk til å endre vaner

Kontakt oss her:

 

Legg inn en kommentar

Meny