Gi rumpa et løft!

Gi rumpa et løft!

Trening

Rumpa – det som er kroppens største muskelgruppe, men som hos flere av oss er den mindre i størrelse enn overarmene våre. Dessverre er vi ofte ikke flinke nok til å gi musklene til rumpa vår den oppmerksomheten den sårt trenger og fortjener.

Rumpa er  en muskel som vi sittet på store deler av døgnet, fremfor TV eller PC, og dermed får den også redusert blodtilførsel.  En muskel som ikke stimuleres og brukes tilstrekkelig, blir en muskel som ikke får så bra funksjon, form og fasong.

Hvorfor er rumpa viktig?

Rumpe muskulaturen, sammen med magemusklene er vårt kraftsenter, og bidrar til styrke og kraft i nesten alt vi gjør. Dette er derfor noen av de viktigste muskelgruppene å trene. En sterk muskulatur i setet vil  gjøre det lettere for deg å yte maksimalt på treningen, men også svært viktig med tanke på forebygging av skader, og da særlig skader i rygg og hofte.

Jo sterkere setemuskulatur man har, jo mindre belastning blir det for knær og rygg. Dette fordi arbeidet blir delt på flere muskelgrupper. Dersom setemuskulaturen er inaktiv må rygg, forside og bakside lår ofte ta over arbeidet. Dette kan føre til smerter i korsrygg og knær, samt mye spenning i lårmuskulaturen.

Tren rumpa med tre effektive øvelser

Gjør tre runder med 10-15 repetisjoner av øvelsene tre ganger i uken, og rumpa får et løft!

kne1. Knebøy

Stå med litt mer enn hoftebreddes avstand mellom bena, tærne pekende svakt utover, tyngden på hælene, brystet opp og skyt rumpa noe bakover når du går ned. Press deg opp med hovedtyngden på hælene.

hip2. Hip thrust

Ligg med skuldrene oppå en benk og plasser en vektstang over hoftene, ha 90 grader i kneleddene, tyngden på hælene og press hofta opp så langt du klarer. Gå rolig ned og start på nytt

3. Diagonalhev

Stå på alle fire på en matte. Strekk ut motsatt arm og bein. Forsøk å holde kroppen stabil. Bytt deretter side.

Web-Back-diagonal

Se video av øvelsene HER

Lykke til!

Ønsker du å gå på livsstilskurs og lære mer om trening, kosthold og motivasjonspsykologi?

Fyll ut kontaktskjema under og du vil få mer informasjon om våre kurs.

[contact-form to=’helse@freeliving.no’ subject=’ønsker info om livsstilskurs’][contact-field label=’Navn/Etternavn’ type=’text’ required=’1’/][contact-field label=’Epost’ type=’text’/][contact-field label=’Mobil’ type=’text’/][contact-field label=’Epost’ type=’text’/][contact-field label=’Bostedskommune’ type=’text’/][/contact-form]

 

 

Meny