Jeg er så lei av å være så sliten…

linda

Linda Chrislock Freeliving helsecoach

I dag hadde jeg et møte med en dame på kontoret som egentlig er ganske vanlig for mange av møtene jeg har med mennesker. Kvinnen jeg møtte  forteller at hun mangler energi og er sliten og er egentlig ganske lei seg. Akkurat dette tror jeg veldig mange opplever nå til dags. Slik er det hverfall for veldig mange av dem jeg møter i min arbeidshverdag.

Damen som var på besøk i dag har kontaktet meg fordi hun ønsker å få energien og overskuddet tilbake i hverdagen sin. Jeg er Helsecoach, og utdannet innen trening, ernæring og mental trening. Jobben min består i å lede livsstilskurs som har den hensikt å stimulere og motivere mine kunder til mer fysisk aktivitet, og sunnere kostholdsendringer. Dette er ikke den eneste løsningen, men det kan bidra til økt livskvalitet for veldig mange og gjør at de får mer energi til å ta bedre vare på seg selv. Kanskje kjenner du deg igjen i historien til damen jeg fikk besøk av på kontoret denne uka?

Jeg er så lei av å være sliten hele tiden

Damen som sitter fremfor meg på kontoret er virkelig lei seg. Med en stille stemme, blanke øyne og ansiktet som viser en tydelig oppgitthet forteller hun historien som jeg hører så ofte. Jeg er så sliten, og jeg er så lei av å ha det slik!

«Anne» (46 år) har tatt kontakt med meg fordi hun lurer på om livsstilskurset i Freeliving metoden er noe for henne. For å vurdere dette ønsker jeg at hun forteller litt om seg selv og hverdagen sin. Anne forteller…

Jeg er så sliten og egentlig ganske trist

trist

Jeg har to flotte barn, er i full jobb og er gift med en snill mann. Egentlig er det litt flaut å si at jeg ikke har det bra» men slik er det faktisk. Jeg våkner hver dag og er sliten og er egentlig ganske trist inni meg.

Egentlig har jeg jo så mye å være glad og takknemlig over. Jeg har familie, gode venner, jobb og fritidsinteresser, men allikevel føler jeg meg trist. Jeg tror det henger sammen med at jeg hele tiden føler meg så sliten. Jeg mangler både energi og overskudd til det meste. Hver dag bekymrer jeg meg over helsen min og er redd for å bli syk, og egentlig er det blitt tungt å være meg nå.

Jeg tenker jo at jeg skal komme i gang med trening og spise sunnere, men ofte blir det bare med tanken, eller et halvhjertet forsøk som jeg ikke greier å følge opp på egenhånd. For hvert mislykket forsøk blir jeg enda mer oppgitt og frustrert over meg selv.»

Det finnes mange «Anne» der ute i Norges land

Jeg møter MANGE som har det slik «Anne». Det er så mange som er så slitne, mangler gnisten og overskuddet, og er triste over at de ikke har energi nok til å ha den hverdagen de ønsker. Mange er lettere deprimerte og har nesten gitt opp håpet om at det skal bli noe bedre. Det er så synd at det er slik for så mange. Anne har tatt kontakt med meg fordi hun vurderer kurset i Freeliving metoden som skal starte snart, men hun er redd for at kurset kun er for dem som skal gå ned i vekt og at hun da ikke passer inn siden hun ikke er spesielt overvektig.

Man må ikke være overvektig for å delta på livsstilskurs

Et kurs i livsstilsendring er ikke bare for dem som ønsker å gå ned i vekt. Det er for dem som ønsker en bedre hverdag, for dem som ønsker mer energi og overskudd og som ønsker å slippe bekymringene rundt egen helse. Et kurs i livsstilsendring er for dem som ønsker å gjøre sunnere grep i egen hverdag for å få energien og overskuddet tilbake.

Under samtalen med Anne ber jeg henne fortelle hvordan hun ønsker at hverdagen hennes skal være om hun fikk velge. Ansiktet til «Anne» livner opp..med et drømmende uttrykk beskriver hun hvordan hun ønsker det kunne vært!

Drømmen

«Åh..det hadde vært så deilig og våkne opp om morgenen å føle seg uthvilt, at jeg gleder meg til at dagen skal begynne. At musklene i nakke og skuldre ikke skal verke slik hele tiden av spenninger. Det hadde vært så deilig å hatt nok overskudd til å gå turer ute i naturen og at jeg føler meg mest glad inni meg..» Å slippe bekymringene jeg har over helsen min, at jeg kan bli mer bekymringsløs. Jeg vil gjerne også føle at kroppen er sterkere og greier mer, og ikke stopper meg i fra å oppleve ting. Med glød i øynene forteller Anne om hvor fint det hadde vært om det kunne blitt slik…at hun hadde mer energi til livet sitt.

Hva skal til for å nå målet?

Min vurdering er at det for Anne vil være viktig å få tatt tak i egen helsesituasjon og livskvalitet. Anne er en normalt bygget dame, med har for mye fett rundt midje og mage. Dette er ganske typisk for dem som har mye stress og som ikke spiser optimalt. For mye bukfett er et signal på at man kan stå i fare for å utvikle livsstilssykdommer selv om man ellers ikke er så overvektig. Jeg tror absolutt at Anen vil ha glede over å delta på et livsstilskurs, men da må hun også  prioritere seg selv og sette mer grenser for seg selv.

Vi snakker litt om dette med grensesetting og prioritering og det er tydelig at Anne  setter seg selv og egne behov  i siste rekke. Jobb og familie blir ofte satt først. Hun syns det er vanskelig å prioritere og sette grenser for seg selv. PÅ kurset vil hun få både kosthold og treningsplaner, men skal hun få de virkelig  utfordringene hun har til livs blir det viktig at hun setter av tid og prioriterer seg selv mer.

Testen

Vi måler blodtrykket til Anne og foretar en kroppsanalyse av Anne for å få et status på situasjonen hennes. Blodtrykket er litt høyt, og kroppsanalysen viser at hun ikke har så mye muskelmasse. Bukfettet (magefettet) er også for høyt, men hun er allikevel ikke i kategorien overvektig. Hun skal nok ikke ned mer enn maks 5 kilo.

Jeg anbefaler at hun kontakter legen sin vedrørende blodtrykket, men samtidig er det viktig at hun begynner med å gjøre små justeringer i hverdagen innen kosthold og fysisk aktivitet. Dette får hun hjelp til å komme i gang med av meg allerede i dag.

Anne har bestemt seg for å delta på kurset som starter etter vinterferien. Jeg introduserer henne for en kostholdplan vi har utviklet og gjennomgår også en del fysiske øvelser sammen med henne, og til slutt har vi oversikten med noen oppgaver hun skal begynne med fra i dag.

Annes første oppgaver:

  1. Hun får en kostholdplan hun skal følge i 14 dager for å redusere bukfettet hun har rundt magen. Kostholdplanen inneholder forslag på sunn og næringsrik mat, men lite raske karbohydrater. Siden Anne har glutenallergi derfor får hun en kostholdplan som ikke inneholder gluten.
  2. Hun får en treningsplan med noen styrkeøvelser, men inntil at hun har vært hos legen sin vedrørende blodtrykket skal hun begynne veldig forsiktig med disse. Hun får også et program med øvelser for å bli mer smidig i musklene i nakke, skuldre og rygg siden hun sliter med spenninger der. Disse øvelsene skal hun gjøre daglig.
  3. Hun skal ut å gå tur i ute i frisk luft 20-30 minutter hver dag
  4. Hun skal gjennomføre daglig en avspenning og meditasjons øvelse som jeg lærer henne. Denne er enkel og ikke særlig tidkrevende.
  5. Anne skal prøve å få minimum 7-8 timer nattesøvn hver dag. For å få sove bedre skal hun legge bort telefon og pc 1-2 timer før hun legger seg. Isteden skal hun en lese bok eller gjør noe annet avslappende.

Hun er i gang nå!

Anne har nå starter veien mot en friskere hverdag, og viser en forsiktig optimisme og hun har håp om at det til sommeren allerede skal være litt bedre og være Anne. Nå er Anne med andre ord  i gang med å ta mer vare på seg selv.

I et år skal hun delta på kurset i Freeliving metoden og målet er at hun skal få overskuddet og energien tilbake, samtidig som hun aktivt gjør positive endringer i egen livsstil. Hun skal trene styrke slik at hun blir sterkere  og blir mer utholden. Hun skal gjøre sunnere valg innen kostholdet gjennom det hun lærer på kurset, og gjøre avspenningsøvelser jevnlig. Det blir et spennende år for Anne!

Anne virker lettere til sinns når hun går ut døren fra kontoret mitt. Min vurdering er at Anne vil kunne oppnå flere positive resultater gjennom egentlig ganske små justeringer i hverdagen. Det jeg tror vil være mest utfordrende for henne er det å prioritere seg selv, og at det blir et av hennes viktigste fokus områder dette året. Derfor blir det viktig at hun får støtte og veiledning i prosessen både av meg som kursleder, men også fra sin familie.  Som vi alle vet er det ofte er det lettere å stille opp for andre, enn for seg selv!

Jeg ønsker Anne lykke til!

Hvis du vil lese om kurset i Freelivingmetoden kan du gjøre det HER  eller fyll inn kontaktskjema under så vil du bli kontaktet om kurs som starter nært der du bor. Du kan også følge vår facebookside HER 

Kontaktskjema

Legg inn en kommentar

Meny