Lavt stoffskifte og vektutfordringer!

I forrige uke ringte det en dame til oss . Hun haddelavt stoffskifte var lei og oppgitt fordi hun ikke hadde store problemer med å greie å ned i vekt. Hun både manglet energi, overskudd og motivasjon og var lettere oppgitt etter mange mislykkede forsøk bak seg.

I dette innlegget skal vi se litt på hvorfor det er litt mer utfordrende å gå ned i vekt når man har fått diagnosen lavt stoffskifte.

Typiske utfordringer ved lavt stoffskifte

Vi i Freeliving møter veldig mange som har lavt stoffskifte og som har problemer med å gå ned i vekt. Hypotyreose, eller lavt stoffskifte, kommer nesten alltid av en svikt i skjoldbruskkjertelen, og ofte er det en betennelse som forårsaker svikten. De mest typiske plagene er trøtthet, slapphet/lite energi, betennelsestilstander i kroppen, muskel og leddsmerter, fryser lett, treg mage, overvekt, nedstemthet og økt søvnbehov.

Referanse: Stoffskifteforbundet

Hvorfor er det vanskelig å gå ned i vekt ved lavt stoffskifte?

Vel det er bare å se ovenfor på de typiske plagene nedenfor.

  1. Trøtthet/lite energi– Dette gjør det utfordrende å komme i gang med trening og regelmessig fysisk aktivitet. Derfor trenger de med diagnosen lavt stoffskifte ofte god veiledning og hjelp til tilpassing av treningen slik at treningen kan bidra til mer energi istedenfor å tappe for energi. Mange opplever det som en hårfin balansegang og blir både trist og oppgitt når de ikke får den energien som de håper av treningen. Veiledning og hjelp til å finne øvelser som øker utholdenhet og styrke er derfor viktig for dem med lavt stoffskifte. I tillegg er det viktig å få nok restitusjon etter trening for å bygge opp kroppen igjen.
  2. Treg mage/forstoppelse/fordøyelsesproblemer. Når man skal gå ned i vekt ved lavt stoffskifte er det spesielt viktig at maten i tillegg er meget næringsrik for å beholde et godt immunforsvar. Man bør få mer veiledning til hvordan å kunne spise nok, og samtidig få hjelp til et kosthold som også fremmer fettforbrenningen. For mange er dette utfordrende fordi at de har for lite kunnskap om kosthold og ernæring. Kilde: Lommelegen
  3. Betennelses tilstander i kroppen. Når man har betennelser i kroppen og i mage tarm kan dette gi hormonelle forstyrrelser som gir stresstilstander i kroppen, som igjen påvirker forbrenningen negativt. Spesielt vil mange ha økte nivåer av kortisol og adrenalin  som er stresshormoner ved betennelse i kroppen. Ved å få hjelp til både et kosthold som reduserer betennelsestilstander og  lære seg avslapnings og avspenningsperioder kan det hormonelle påvirkes positivt og forbrenningen forbedres og man går ned i vekt. Kilde: Forsking.no og Medisinske hypoteser
  4. Økt søvnbehov. Når man er trøtt og sliten og helst vil sove så mye som mulig sier det seg selv at det er vanskelig å finne motivasjonen og lysten til å gjennomføre ei hard treningsøkt eller tilberede måltider som tar mer en 10 minutter å lage.Derfor må man få enkle og lettvinte alternativer til sunn mat og trening når man skal begynne en livsstilsendring når man har lavt stoffskifte. I tillegg er det viktig at man bruker tid på endringene man ønsker å få til, slik at det ikke blir et større stress for kroppen og det mentale. Da er det godt for mange av våre deltakere med lavt stoffskifte at kurset i Freelivingmetoden varer i 12 måneder. Man trenger ikke å stresse og får god hjelp og veiledning gjennom et helt år.
  5. Nedstemthet, lettere depresjoner. Det er klart at når man har lite energi og overskudd over lang tid, man føler at kroppen ikke fungerer slik man ønsker og vekten går opp, så tærer dette på både humør, selvfølelse og motivasjon. Gjennom å ta vare på helsen gjennom sunnere kosthold, avspenningsmetoder, mental trening og fysisk aktivitet så vil dette påvirke humør og mental helse positivt.
  6. Muskel og leddsmerter. Når man har vondt i muskler og ledd er man ofte redd for å gjøre dette værre, og man vegrer seg for å trene. Smerter gjør også at man ikke greier å utføre enkelte øvelser.

Har du lavt stoffskifte å ønsker hjelp til vektreduksjon og livsstilsendring? På kurs hos oss får du:

  1. Du vil treffe mange andre med samme utfordringer som deg selv
  2. Du får støtte og veiledning av fagpersonell innen trening, kosthold og mental trening
  3. Du får hjelp over tid og trenge ikke stresse deg gjennom endringene du ønsker
  4. Du får en trygg og helhetlig tilnærming til helse og livsstil
  5. Vi vil hjelpe deg å finne ditt personlige  mestringsnivå
  6. Du får støtte og motivasjon fra gruppen du deltar sammen med
  7. Du får gode råd for å redusere betennelsestilstander i kroppen din som gir mindre smerter i muskler og ledd
  8. Du kan få en bedre fordøyelse og et økt næringsopptak
  9. Immunforsvaret kan styrkes gjennom kostholds endringene du lærer
  10. Vekten går ned på en sunn måte som ikke stresser kroppen din ytterligere
  11. Vårt program er tuftet på faglig kunnskap og dokumentere råd for bedre helse.
  12. Flere leger i Norge anbefaler nå sine pasienter å starte på kurs hos oss på grunn av vår solide og helhetlige tilnærming til helse og livsstil

Du kan lese mer om Freelivingmetoden HER

Kontakt oss

Legg inn en kommentar

Meny