Morgenrutine på 10 minutter som kan gjøre stor forskjell

morgen

Start en ny morgenrutine

Mange starter dagene sine med fullt tempo fra de setter beina på gulvet på morgenkvisten, og slik legger mange grunnlaget for stress og lite energi videre gjennom dagen.

Som vi vet kan små endringer gjøre stor forskjell, og ved å bruke denne morgenrutinen gjør du deg klar for den nye dagen din på en sunn og god måte, som kan gi deg mer energi og tilstedeværelse.

Denne morgenrutinen varer bare 10 minutter og gir deg energifylt start på dagen  øke sjansene for å nå dine personlige mål.

Vi i Freeliving ønsker deg en god start på dagen!

Forberedelse

Din morgen starter faktisk allerede kvelden i forveien. Jo mer du har forberedt kvelden før, desto mindre stresser du rundt på mårrakvisten.

Legg frem klærne du vil ha på deg kvelden i forveien slik at du ikke trenger å bruke tid på å prøve klær. Tenk også igjennom hva du skal ha til frokost. En sunn og god frokost med mye næring er en god start. Men de sunne tankene kommer ikke så ofte på morgenen når man har det travelt, så derfor bestem deg for hva du vil spise dagen i forveien, da er øker sjansen for at du skal få i deg en sunn frokost.

Morgenrutine

1.Opp og hopp. Fysisk aktivitet er kjempebra for alle. Rør på deg, strekk hele kroppen din mot taket. Bruk 4-5 minutter på å få kroppen i gang.  En fin øvelse vi kan anbefale som aktiverer hele kroppen din er burpees. Burpees  kan gjøres hjemme. Alt du trenger er din egen kroppsvekt og litt gulvplass. Denne øvelsen trener alle de store muskelgruppene i kroppen, setter fart på fettforbrenningen og gjør underverker for kondisjonen din. Gjør 5-10 repetisjoner og vi kan love deg at du både blir våken og får fart på blodsirkulasjonen.

 

burpees

 

2. Spis en sunn frokost Eksempel på en sunn frokost er feks havregrøt med bær, søtet med sukrin eller honning. Havregrøt kan også lages kvelden i forveien, og kan enten spises kald eller varmes opp. Drikk 0,5 liter vann en liten stund etter at du har spist en sunn frokost – Når du våkner opp om morgenen, er kroppen din dehydrert. Når du drikker vann rett etter at du står opp vil stoffskiftet øke og rense bort giftstoffer og gi deg mer energi.

3. Pust. Ta 5-10 dype åndedrag. – Pust gjennom nesen, pust ut gjennom munnen og få luften helt ned i magen. Pust inn i 5 sekunder, hold i 5 sekunder og pust ut i 5 sekunder. Sett av 1 minutt til noen dype inn og ut-pust.

4. Vær takknemlig. Lag en liten liste over det du liker ved deg og som du gleder deg til akkurat denne dagen. Lag denne listen og ha den klar. Bruk 1 minutt på å glede deg over disse punktene hver dag.

5. Fokuser. Visualiser eller drøm deg bort i hvordan det er når alt er perfekt for akkurat deg og hvordan du ønsker dagen din skal være. Bruk 1 minutt på å bare nyt drømmen din og at du har oppnådd den. Om du ikke har en plan kan du havne hvor som helst!

Ta fatt på dagen din, vel vitende om at de mentale prosessene du gjorde tidligere i dag vil ha en innvirkning på livet ditt og øke sjansene dine for å få det livet du ønsker. Husk at du virkelig fortjener det.

Lykke til!

Ønsker du mer inspirasjon?

Her kan du få mer inspirasjon om helse og livsstil.

 

Legg inn en kommentar

Meny