Bli sunnere i ferien del 3. Senk stresset!

Det vanligste spørsmålet vi ofte stiller oss i ferien er «hva skal vi gjøre?» Mange ganger blir svaret en lang rad med prosjekter man skal gjøre hjemme, reiser og shopping. Ferien går ut på å konsumere og prestere.

Det bare Å VÆRE er blitt veldig vanskelig for mange. For bare 20 år tilbake i tid koblet vi ut i flere uker når det var ferie. Nå er den friheten vi får gjennom fritiden for mange en blitt en  tom pose som skal fylles til randen.

For å komme i form er det viktig å planlegge inn hvile og restitusjon og her er noen tips fra oss i Freeliving på hvordan du kan hente deg inn igjen og samle krefter til høsten og vinterens tilbakekomst.

liste

  1. Tenk at du hver dag skal legge til rette for så stunder med hvile. Tenk at det er DIN tid. Nyt en kopp kaffe sakte mens du lytter til fuglekvitter, legg deg i hengekøya og kjenn på vuggingen  eller noe annet. Det viktigste er at du får flere rolige små pauser i løpet av dagen
  2. Sov så mye du har lyst til, slå av vekkerklokka.
  3. Gjør det motsatte av det du vanligvis gjør i hverdagen. Har du en aktiv jobb, ta en rolig ferie. Har du en stillesittende jobb, rør mer på deg.
  4. Planlegg ikke for mye. For mye planlegging kan også skape stress!
  5. Skap kommunikasjonsfrie soner. Steng av epost, mobil, sosiale nettverk og ta en skikkelig pause fra det å være tilgjengelig.
  6. Få litt frisk luft hver dag. Er det sol og fint vær sørg for å få solt deg. Da øker D- vitamin lagrene i kroppen din som er kjempebra for immunforsvaret ditt.
  7. Senk ambisjonsnivået og tør å være mer spontan. Hvis kalenderen din er full før ferien er det vanskelig å kjenne etter hva du virkelig har lyst til. For å kunne være spontan må kalenderen din være mest mulig åpen.

Det kan være lurt å tenke igjennom hva som gjør at du føler ro og gir deg hvile før ferien begynner. Være ute i naturen, spille spill, lese en bok, lytte til musikk, sitte og se på utsikten gjennom kjøkkenvinduet. Velg det som gir deg restitusjon og påfyll.

Akkurat som dyrene trenger vi hvile. Se for deg løven som jakter på byttet sitt. Først løper dyret etter byttet og deretter hviler den i flere timer i skyggen. Mange av oss mennesker løper fortsatt i et høyt tempo, selv om byttet er fanget. Det gjør at vi kan bli disponert for en lang  rekke sykdommer som er koblet til stress og for lite hvile. Du kan sjekke ut om du har for mye stress HER

pustMange mennesker som starter på livsstilskurs med Freeliving ønsker nettopp å senke stresset og lære mer om hvordan å balansere en sunn livsstil i en travel hverdag. Det er ingen spøk å føle seg utbrent og utmattet hele tiden, og for mange er det blitt det aller største hindret for å ivareta seg selv og helsen. Overvekt og andre livsstilsplager er hos mange en direkte konsekvens av for mye stress!

Nyt ferien, senk tempoet og nyt!

Ønsker du informasjon om livsstilskurs med Freeliving?

Vi gi deg informasjonen du trenger. Fyll inn kontaktskjema under så får du mer informasjon om våre kurs.

 

Trine fra Hammerfest fikk økt livskvalitet med Freeliving

Les mer om trine ved å trykke på bildet under!

Trine nå

Legg inn en kommentar

Meny