10 myter om vektreduksjon og 10 svar

10 myter om vektreduksjon og 10 svar

Vektreduksjon

Det er mange myter rundt slanking og vektreduksjon og mange er forvirret og usikker på hva som er riktig. Her er 10 vanlige påstander og svar som vi håper du blir klokere av å lese.

1.  Når du spiser mindre og trener mer fører det til vekttap!

Svar: Dette er ikke riktig. Flere studier har vist at kroppen tilpasser  endringer vi gjør innen kosthold og trening, og denne metoden vil ikke føre til noe særlig vekttap i det lange løp.

2. Du må spise frokost for å sette i gang forbrenningen.

Svar: Forbrenningen går sin vante gang uavhengig av hvilken tid det er i døgnet, men jo lenger det er siden et måltid, jo lavere blir forbrenningen. Derfor er det lurt å spise etter en en lang natts søvn siden det da er mange timer siden du spiste sist( så fremt du ikke bruker å stå opp å spise om natten da..)

3. Jo raskere jeg går ned i vekt, jo bedre er det!

Svar:  Det er sjeldent noen god idé å gå alt for raskt ned i vekt. En for hurtig vektnedgang vil det for andre enn de som er svært overvektige, føre til unødvendig stort tap av muskelmasse, samtidig som forbrenningen går ned og du blir mer sulten. Det er bedre å bruke tid og etablere gode vaner samtidig som du tenker langsiktig

4. Styrketrening øker forbrenningen.

Svar: Ja det gjør det.  Når det er sagt så øker all trening forbrenningen, men du forbrenner faktisk mye mer energi ved en løpetur enn det du gjør under en styrketreningsøkt. Men økt muskelmasse, som følge av en lengre periode med styrketrening, gir en liten økning i hvileforbrenningen.

5. Du må spise mindre fett for å gå ned i vekt

Svar: Mange er opptatt av å spise lite fett når man skal ned i vekt, men først og fremst gjelder det å velge riktig fett. Sunt fett inneholder fettløselige vitaminer og livssviktige fettsyrer som kroppen trenger enten du slanker deg eller ikke. Prøv å redusere det fettet i kosten som finnes  snacks og søtt bakverk som vi ikke trenger,  og spis gjerne mer feit fisk og sunne oljer.

6. Overvekt er arvelig

Svar: Noen er arvelig belastet og legger på seg lettere enn andre, men det er livsstilen vi har som avgjør om vi blir overvektig eller ikke. Akkurat som de som er arvelig disponert for hjertesykdom krever det at de forebygger mot det gjennom gode helsevalg i hverdagen. Man kan si det slik at om man er disponert for arvelig sykdom er det livsstilen vi har som er  avtrekkeren på pistolen, og gjør at vi får sykdommen eller ikke.

7. Hyppige måltider øker forbrenningen og man går fortere ned i vekt

Svar: Ja og Nei. Forbrenningen øker hver gang man spiser, og for blodsukkeret er det mer fornuftig å spise fire enn to ganger om dagen. Når du spiser regelmessige måltider regulerer du apetitten bedre og unngår overspising, samtidig som du har en jevn energi i løpet av dagen. Jevn energi gir deg overskudd til trening og fysisk aktivitet og i så måte påvirker er jevnt blodsukker det mentale positivt i forhold til motivasjon og tiltakslyst.

8. Stress kan gi overvekt

Svar:  Ja. Stresshormonet kortisol produseres i binyrene våre. Samtidig som dette hormonet  er livsnødvendig, har det egenskaper som både påvirker fordelingen av fett i kroppen, og muligheten for en effektiv vektreduksjon. Kortisol kan bidra til insulinresistens, økt appetitt, sukkerhunger og muskeltap. Vi kan stresse på oss økt magefett og mindre muskelmasse. Kroppen har rett og slett lært seg å holde på kaloriene når den utsettes for stress over tid.

9. For lite søvn gjør at du legger på deg.

Svar: Søvnmangel til at kroppen produserer mer av det appetittøkende hormonet orexin. Når kroppen ikke får hvile gjennom søvnen, får den i stedet en glupende appetitt også kalt «ulvehunger» og da ofte på søte matvarer. I tillegg gjør for lite søvn til at kroppen blir utsatt for stresshormon. Og sammenhengen mellom stress og overvekt er allerede forklart i punkt et ovenfor.

10. Chili og andre sterke krydder øker forbrenningen

Svar: Man tror riktignok de sterke krydderne øker forbrenningen fordi de setter i gang en svettereaksjon, men dette er like mye fordi krydderne «lurer oss» til å tro at vi har feber. Den effekten du får av å spise chili er imidlertid så minimal at det neppe gir noen vektreduksjon.

Du kan også lese flere myter om vektreduksjon HER

Ønsker du hjelp til å gå ned i vekt? Les innlegget under!

https://freeliving.no/kurs-livsstilsendring/
banner ny

 

 

 

 

 

 

 

 

Bli med oss på Slottferie med spa, Yoga og velvære i 6-10 oktober og lær hvordan du håndterer stress i hverdagen!

https://freeliving.no/freeliving/slottsweekend-helse-velvaere/

creativity is Intelligence having fun (1)

Meny